وبلاگ شخصی صابر نجارقابل

مهم نیست که قشنگ نیستیم، قشنگ اینه که مهم نیستیم. (جک نیست دوباره بخون)

مهم نیست که قشنگ نیستیم، قشنگ اینه که مهم نیستیم. (جک نیست دوباره بخون)

وبلاگ شخصی صابر نجارقابل

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

پیش بینی نرخ ارز تا پایان 1407 💵

براساس مدلی که برای پیش بینی نرخ ارز بدست آوردم، و طی چند سال گذشته نشان داد که قدرت توضیح دهندگی خوبی دارد (با خطای کمی درست پیش بینی می کند) مجددا دست به پیش بینی زدم. براساس این پیش بینی ها، متوسط نرخ ارز در سال 1402 بالای 51 هزار تومان تخمین زده شد. متوسط سال 1403 نیز بالای 61 هزار تومان بدست آمد. (سناریوی عدم توافق)
در همین سناریو تا پایان سال 1407، بالاترین آستانه ای که برای قیمت دلار محاسبه شده است، 204 هزار تومان است.
براساس مدل برابری قدرت خرید نرخ فعلی 70 هزار تومان محاسبه شد اما این مدل تخمین درستی بدست نمی دهد و محاسبات آن سرانگشتی است. لذا قابل اعتماد نیست.

🔰🔰🔰
همچنین مهمترین عوامل جهت دهنده در بلند مدت، کسری بودجه های گریز ناپذیر دولت و افزایش نقدینگی (یا به عبارت دیگر تورم) هستند. تجربه تاریخی روند های ایران نشان می دهد افزایش درآمد های نفتی منجر به کاهش قابل توجهی در نرخ ارز نشده است.

🔰🔰🔰
این پیش بینی ها با استفاده از روش های اقتصادسنجی بر مبنای تئوری های اقتصاد کلان، انجام شده اند و بهترین حدس علمی ما با توجه به شرایط موجود با نگاه به آینده است. در این گزارش نرخ ارز را در دو سناریو "بازگشت به توافق" با احتمال کم، و "عدم توافق" با احتمال زیاد پیش بینی کردیم. با این حال، باید توجه داشت عوامل مختلفی مثل شرایط بازارها، تحولات سیاسی و نظامی، تغییرات قوانین و سیاست های بانک مرکزی و حکومت می توانند بر مقدار نرخ ارز تاثیر گذار باشند.

🔰🔰🔰
پ.ن. 1
این پیش بینی حاصل کار علمی بنده است که می تواند مانند هر مطالعه علمی دیگری خطا داشته باشد. بعلاوه از تحقق آن که به منزله کوچکتر شدن سفره مردم است خوشحال نخواهم شد. با این حال کسب و کارها و اشخاص حق دارند از دریچه ای بیطرفانه و علمی از اوضاع آینده مطلع شوند. تا بتوانند بدرستی تصمیم بگیرند.
پ.ن. 2
این یک کار دانشگاهی و صرفا علمی نیست، برای همین ممنون از اینکه اهمیت محرمانگی مدل را درک می کنید و درخواست جزئیات مدل را نمی کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی